Får Kronofogden titta på gäldenärens sambos inkomster?

Har kronofogden rätt att ta reda på min inkomst även om det är min sambo som har en skuld innan vi träffades?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din sambo har skuld hos Kronofogden har de rätt att även titta på dina inkomster och utgifter för att exempelvis kunna beräkna det belopp som ska utmätas från din sambos lön. Detta eftersom dina inkomster och utgifter är en del av ert hushålls ekonomi. Det spelar ingen roll att skulden uppkommit innan ert förhållande. Viktigt att komma ihåg är att du inte tar över din sambos skulder och att din lön aldrig kan bli föremål för löneutmätning för dennes skulder. (se gärna 7 kap 4 § utsökningsbalken och Kronofogdens hemsida)

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare