FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt12/02/2021

Får jag väcka åtal mot någon?

Hej!

Om en polisanmälan har blivit nerlagd, kan jag ändå anlita en advokat och "stämma" den misstänkte (alltså i samma ärende som polisanmälan)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om det är möjligt för dig att väcka åtal mot någon om polisen lagt ned ärendet och att åklagare således inte har valt att väcka allmänt åtal. Det korta svaret på din fråga är att det är möjligt genom något som kallas för enskilt åtal. I det följande kommer jag utveckla vad det innebär och förklara vad som krävs för att få väcka enskilt åtal.

Reglerna om rätten att väcka åtal finner du i rättegångsbalken (hädanefter RB).

Allmänt åtal

För att förstå vad enskilt åtal innebär är det en bra utgångspunkt att börja med att fastställa att de flesta brotten som finns i brottsbalkens hör under kategorin av allmänt åtal. Det innebär att det för de flesta brotten är allmän åklagare som äger rätten att väcka åtal, inte den mot vilket brottet är begånget (målsägande).

Att de flesta brotten som begås hör under allmänt åtal följer av att alla brott som inte är uttryckligen undantagna därifrån hör dit (20 kap. 3 § första stycket RB).

Att det är just allmän åklagare som då äger rätten att väcka åtal följer av 20 kap. 2 § första stycket RB.

Enskilt åtal

De undantagen som görs i brottsbalken för när åklagare inte får väcka talan utan när det istället är upp till dig som målsägande att göra det är vid brotten förtal och förolämpning (5 kap. 5 § brottsbalken).

Därutöver får du som målsägande även väcka åtal för de övriga brotten (som normalt sett hör under allmänt åtal) om det är du som har angivit brottet och åklagaren beslutat att inte väcka något åtal (20 kap. 8 § första stycket RB).

I ditt fall

Som jag förstår ditt beskrivna scenario har åklagaren beslutat att inte väcka åtal i ditt fall, det beror vanligtvis på bristande bevisning. Utifrån vad jag har beskrivit ovan är det således möjligt för dig att kontakta en advokat om du vill det för att väcka ett enskilt åtal.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare