Får jag utöva min ångerrätt eller måste jag först betala för varan?

Hej,

vann en budgivning för en båt på nätauktion hos ett företaget, alltså distanslagen och jag är privat/konsument. Deras villkor är att man betalar fakturan och sedan får ett utlämningskvitto för att hämta ut objektet.

Ångerfristen 14 dagar börjar gälla från o med besittning av objektet. Innebär det att jag måste betala fakturan, hämta ut objektet och sedan direkt vid utlämning ångra mig och lämna tillbaka direkt och då vänta på återbetalning inom 14 dagar enligt dom.

Har jag juridiskt stöd för att ångra mig före betalningen nu och slippa ligga ute med dom pengarna samt åka till platsen enbart för att nyttja ångerrätten. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall du har rätt att ångra köpet av båten innan du betalat för den.

Distansavtalslagen är tillämplig

För det fall en konsument köper en vara på nätet av en företagare tillämpas, som du verkar känna till, i första hand distansavtalslagen (DAL) (1 kap. 1 och 2 § DAL). I och med att du har köpt båten på en nätauktion som anordnats av ett företag så innebär det alltså att DAL är tillämplig i ditt fall. Det kan vidare vara värt att framhålla att det jag skriver här nedan gäller oavsett vad ni kommit överens om; DAL är nämligen tvingande till konsumentens fördel så länge inte annat framgår av lagen (1 kap. 4 § DAL).

Du har ångerrätt i 14 dagar

En konsument som köper varor på nätet av ett företag har som regel ångerrätt i 14 dagar räknat från den dag konsumenten mottar varan (2 kap. 10 och 12 § DAL). Undantag från detta kan dock föreligga för vissa köp, men mot bakgrund av att det i ditt fall är fråga om köp av en båt så är inte något sådant undantag för handen och därmed gäller 14 dagarsångerrätten (jfr 2 kap. 11 § DAL). Ångerrätten innebär att du har rätt att ångra köpet av båten oavsett om du har erlagt betalning för den eller inte under förutsättning att ångerrätten utövas inom 14 dagarsfristen. I ditt fall innebär det närmare bestämt att du inte måste betala fakturan eller för den delen hämta ut båten utan du kan redan nu utöva din ångerrätt.

Hur bör du meddela företaget att du vill utöva din ångerrätt?

En konsument som köpt varor som faller under ovan nämnda ångerrätt ska i samband med köpet av varan få ett standardformulär för utövande av ångerrätten (2 kap. 2 a § DAL). Ett sådant formulär är givetvis ändamålsenligt för konsumenten att använda sig av vid utövande av ångerrätten, men inte ett måste (jfr 2 kap. 10 § DAL). Med anledning av detta uppmanar jag dig att i första hand fylla i ett sådant formulär. Om inte ett sådant finns fungerar det lika bra med att du fyller i och till företaget skickar in exempelvis Konsumentverkets ångerblankett.

Med det sagt hoppas jag att du fick svar på din fråga! Uppkommer det ytterligare funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare