Får jag testamentera hela min kvarlåtenskap till en vän när make och son är avlidna?

Hej!

Min make och min son är avlidna. Har inga fler barn. Däremot en bror och en halvsyster samt ett syskonbarn, min brorsdotter. Vill testamentera hela min kvarlåtenskap till en vän. Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din son är avliden och du inte har några barnbarn finns inget lagligt hinder för dig att testamentera hela din kvarlåtenskap till en vän.
De enda en person inte får göra helt arvslösa genom testamente är dennes bröstarvingar, vilket innebär dennes barn, barnbarn, o.s.v. Dessa har alltid rätt till sin laglott, denna rätt har däremot varken make eller syskon.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare