Får jag ta tillbaka min plånbok om jag springer efter tjuven som tog den?

Om jag skulle bli rånad och tjuven springer iväg med min plånbok så har jag rätt till nödvärn enligt Brb 24:1 då min egendom är under "överhängande hot". Min fråga är angående hur långt begreppet nödvärn gäller. Är det t.ex. fortfarande nödvärn om jag springer ikapp tjuven efter 200 meter eller är min egendom inte längre i "överhängande hot"?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om brott finns i huvudsak i Brottsbalken (BrB).

Brottet självtäkt
Som huvudregel är att det är brottsligt att själv ta tillbaka någonting någon annan har stulit (8 kap. 9§ BrB). Detta kallas för självtäkt.

Laga självtäkt
Det är dock tillåtet att på färsk gärning ta tillbaka någonting som någon annan har stulit (BrP 14§ med hänvisningar). Detta kallas för laga självtäkt. Med färsk gärning menas att det inte får ha gått för lång tid från stöldtillfället. Man brukar tala om att rätten till självtäkt upphör efter ett dygn från stölden. Eftersom din fråga handlar om att springa ikapp en tjuv efter 200 meter faller detta inom tidsramen för när det är tillåtet med självtäkt. Tar du tillbaka din plånbok genom att springa ikapp tjuven har du alltså inte begått ett brott, utan istället laga självtäkt.

Rätt till nödvärn
I vissa fall kan det dessutom föreligga rätt till nödvärn. Rätt till nödvärn föreligger bland annat mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom (24 kap. 1§ BrB). Att stjäla din plånbok är stöld, vilket innebär att det är ett brottsligt angrepp på din egendom (8 kap. 1§ BrB). Rätt till nödvärn kan alltså bli aktuellt i ditt fall.

Rätt till nödvärn föreligger om tjuven hindrar att du tar tillbaka din plånbok på bar gärning. Det intressanta i din situation är alltså om det fortfarande är på bar gärning när du springer ikapp tjuven efter 200 meter. Med bar gärning menas att det måste vara fråga om ett återtagande direkt på brottsplatsen, eller att tjuven kontinuerligt förföljs från gärningsplatsen. Att springa efter tjuven direkt från brottsplatsen borde borde uppfylla kravet på kontinuerligt förföljande och därmed medföra rätt till nödvärn.

Tänk på att man inte har rätt att göra vad som helst mot tjuven enbart för att man har rätt till nödvärn. Skulle handlingarna man utför i tron om att man har rätt till nödvärn vara uppenbart oförsvarliga är de brottsliga.

Sammanfattningsvis
Sammanfattningsvis har du möjlighet att ta tillbaka din plånbok om du springer ikapp tjuven efter 200 meter. Detta klassas som laga självtäkt. Du har dessutom rätt till nödvärn för att ta tillbaka din plånbok.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare