Får jag ta med egen alkohol när jag hyr en restaurang med serveringstillstånd?

Hej jag vill hyra en restaurang som har serveringstillstånd och säljer sprit själv, till privat fest för 150 pers och hämta eget alkohol från Tyskland. Ägaren säger att det går bra att hämta eget men alkoholen måste vara inköpt i Sverige annars riskerar hen att förlora sitt tillstånd. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Du får inte ta med egen alkohol in på en restaurang som har tillstånd för servering av alkoholdrycker även om de hyr ut den till dig och har stängt för allmänheten.

Det spelar alltså ingen roll om du hyr hela restaurangen och bara dina gäster har tillträde dit så får du inte ta med alkohol in på den även om den är köpt på Systembolaget. Däremot så får ägaren till restaurangen med serveringstillstånd servera sina alkoholdrycker till dig och dina vänner.

Alkohol som du köper i t. ex. Tyskland är för eget bruk, den går bra att bjuda på i hemmet och liknande, men det är förbjudet att sälja den eller att ta med den in på restaurang som har serveringstillstånd.

Om du hyr en restaurang som inte har serveringstillstånd och köper alkoholdryckerna på systembolaget så har du rätt att sälja dem om du ansöker om och beviljas serveringstillstånd.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Du får gärna höra av dig om du undrar över något mer.

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare