Får jag sprida mina hundars aska?

Min aska ska spridas över havet. Kan man samtidigt sprida sina älskades småhundars aska spridas vid samma tillfälle? Kan man lägga deras aska tillsammans med min aska i min urna ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt kan du sprida dina hundars aska. Det finns ingen information om huruvida dina hundar kan bevaras i samma urna som du. Dessa frågor kan behandlas olika beroende på länet. Jag rekommenderar därför att du vänder dig till länsstyrelsen och miljöförvaltning, för att informera dem om spridandet av dina hundars aska.

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare