FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/03/2018

Får jag som är 18 år dricka alkohol?

Om jag som är 18 år bär runt på oöppnad alcohol. Tex starköl och jag ska hem och dricka? Vad gäller? Får jag bära på oöppnad alcohol till mitt hem eller kompis? Får jag dricka hemma?

Lawline svarar

Det är olagligt att servera, ge, låna eller köpa ut alkoholdrycker till personer under 20 år. Folköl får man servera, ge, låna eller köpa ut till dem som är över 18 år (3 kap. 9 § alkohollagen.).

Med alkoholdrycker menas drycker med alkoholhalt över 2.25 volymprocent (1 kap. 5 § alkohollagen). Med folköl menas öl som har en alkoholhalt över 2.25 volymprocent men under 3.5 volymprocent. Öl med högre alkoholhalt än 3.5 volymprocent kallas starköl (1 kap. 8 § alkohollagen.).

Jag kommer vidare kalla folköl för folköl och alkoholdrycker med högre alkoholhalt än 3.5 volymprocent för alkoholdrycker.

Bära oöppnad alkohol på väg hem

Du som är under 20 år får endast bli bjuden hemmavid på en mindre mängd alkohol som ska förtäras på den plats du blir bjuden, under ordnade former (3 kap. 9 § 3 st. alkohollagen.). Detta innebär att du inte får bära starköl mellan olika platser.

Polisen får omhänderta alkohol som har langats olagligt till personer under 20 år (12 kap. 1 § alkohollagen.). Detta innebär att polisen kommer ta alkoholhaltiga drycker från dig.

Dricka alkohol hemma

Som sagt får du som är under 20 år bli bjuden på alkohol hemma, eller på annan liknande plats. Det handlar om en mindre mängd alkohol som ska drickas på den plats du blir bjuden, under ordnade former och med hänsyn till din ålder, utveckling och omständigheterna i övrigt (3 kap. 9 § alkohollagen.).

Det är inte i sig olagligt för dig som är under 20 år att dricka alkoholdrycker. Den som har försett dig med drycken döms till olovligt anskaffande av alkoholdrycker till böter eller fängelse högst 2 år, eller om brottet är grovt till fängelse i högst 4 år (11 kap. 7 § alkohollagen.).

Du kan läsa mer i alkohollagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare