Får jag slänga ut min sambo nu när förhållandet är över?

Tjena!

Jag och sambon flyttade ihop för ganska precis en månad sen, vårat förhållande gick ej så bra så vi har gjort slut nu. Det är min lägenhet sen tidigare och hon flyttade in till mig, hon är folkbokförd hos mig dessutom. Hon står alltså ej med på hyreskontraktet. Hur gäller sambolagen? Kan jag slänga ut henne om jag vill eller vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I sambolagen (SL), som du skriver om, finns regler om vem som har rätt till lägenheten efter ert förhållande nu är över. Regler om uppsägning av din sambo för avflyttning finns i Jordabalken (JB) kap. 12. Vägrar din sambo flytta, så finns reglerna om vräkning (avhysning) av din sambo i utsökningsbalken (UB).

Lägenheten är din enskilda och inte er samboegendom

När samboförhållandet tar slut så behöver ni bara dela upp det som ni har gemensamt. I lagen kallas det "samboegendom". För att lägenheten ska vara samboegendom så krävs det att ni skaffat den för att ni skulle bo där tillsammans. Eftersom att du själv skaffat lägenheten tidigare så har ni inte skaffat den för att bo där gemensamt utan du skaffade ju den för dig själv, och därför är den inte er samboegendom (SL 3§). Lägenheten är alltså din, och din sambo har som utgångspunkt inte någon rätt till den.

Din sambo kan kräva att ni ska dela upp era gemensamma saker (samboegendomen) genom en bodelning (SL 8§). Det skulle i så fall bli de möbler och liknande ni köpt gemensamt för att använda tillsammans (SL 6§). Det är alltså endast en väldigt begränsad del som skulle ingå i en sådan. Eftersom att ni bara bott tillsammans i knappt en månad utgår jag ifrån att ni inte har så många gemensamma saker som skulle bli samboegendom. Bodelningen skulle därför om någon av er kräver en sådan antagligen bli mycket enkel att genomföra. Men ni måste inte ha en bodelning, utan det är bara om du eller din sambo kräver det.

Din sambo kan ändå kräva att få ta över bostaden

Även om det inte lägenheten är samboegendom, så kan din sambo ändå kräva att få ta över bostaden (SL 22§). I detta fallet skulle det vara väldigt otroligt att hon skulle lyckas med detta, framför allt eftersom att ni inte har barn tillsammans (utgår jag ifrån) och att hon bott där mindre än 1 månad. Sammanfattningsvis är alltså lägenheten din och din sambo har ingen rätt att överta den.

Du får säga upp din sambo till avflyttning

En sak är att du har rätt till lägenheten, en annan sak är förstås att du vill få din sambo att flytta därifrån. Precis som om du hade varit hennes hyresvärd har din sambo rätt till en uppsägningstid på 3 månader (JB 12 kap. 4§ första stycket första punkten). Eftersom att hon bara bott där i knappt 1 månad så räcker det med en muntlig uppsägning (JB 12 kap. 8§ första stycket motsatsvis). Sen kan det förstås av "bevissynpunkt" ändå vara bättre med en skriftlig uppsägning, men det är alltså inget krav.

Vägrar din sambo att flytta så får Kronofogden avhysa henne

Vägrar din sambo flytta efter den tiden så kan inte du själv "slänga ut" henne, utan en avhysning (vräkning) får i så fall Kronofogdemyndigheten (KFM) göra (UB 1 kap. 3§ första stycket och UB 16 kap. 1§). Om det är möjligt så ska en avhysning ske inom 4 veckor från att du ansökt hos KFM (UB 16 kap. 3§ andra stycket). Din sambo ska ha rätt att uttala sig om saken först innan avhysningen sker (UB 16 kap. 2§ första stycket). Mer information om hur du ansöker och rätt blanketter finns på KFM:s hemsida. Det kostar en mindre avgift att ansöka om avhysning.

Försök få ett så enkelt avslut som möjligt

Du kan alltså inte slänga ut henne direkt, utan hon har rätt till viss tid att flytta ut. Det lättaste för både dig och henne är förstås att ni kommer överens och inte motarbetar varandra. Om du retar upp din sambo kanske hon sätter sig på tvären och allt tar mycket längre tid och blir mycket krångligare. Hon kan som sagt motsätta sig allt, kräva bostaden, invända mot uppsägningen och avhysningen och så vidare. Gör hon det kommer det som sagt kräva mer av både tid, pengar och energi för att få din vilja igenom, trots att du ändå kanske får rätt tillslut.

Sammanfattning och råd

-Du kan inte bara "slänga ut" din sambo.

-Lägenheten är bara din, eftersom att den inte är samboegendom.

-Din sambo kan ändå yrka på övertagande av bostad, men sannolikheten att hon vinner det är väldigt liten.

-Du får säga upp din sambo och ge henne en uppsägningstid på 3 månader innan hon måste flytta.

-Vägrar din sambo flytta efter det så kan avhysning bli aktuellt. Det ansöker du om hos Kronofogdemyndigheten.

-Det bästa är om du får din sambo att lämna frivilligt så fort hon har möjlighet, annars kan det bli en krånglig, utdragen och kanske också dyr process.

-Behöver du mer juridisk rådgivning kan du boka tid med en jurist hos oss på Lawline genom vår hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare