Får jag slänga sakerna min kompis förvarar hos mig när han vägrar hämta dem?

Hej Lawline!

Jag har genom muntlig överenskommelse låtit min kompis att tillfälligt förvara en del flyttlådor med hans saker i på obestämd tid.

Nu har det gått ett halvår och jag vill inte ha hans saker hemma hos mig längre. Jag har tagit kontakt med honom i hopp om att komma överens om ett datum då han kan komma och hämta dem, men han säger hela tiden att han antingen inte kan, vill eller orkar ta tag i det. Samtidigt säger han att jag absolut inte får slänga något av hans saker.

Har jag enligt lag rätt att flytta, slänga eller förstöra hans saker som förvaras hemma hos mig trots att han har förbjudit mig? Riskerar jag att bli anmäld för skadegörelse, stöld eller liknande om jag gör detta?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du slänger eller förstör hans saker riskerar du att göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande. Detta eftersom sakerna fortfarande är hans och du då frånhänder honom hans rätt till dem (10 kap. 4 § BrB). Skulle du istället flytta på hans saker skulle du förmodligen göra dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande eftersom du då olovligen rubbar hans besittning till sina saker och därigenom skulle orsaka honom skada (8 kap. 8 § BrB). Det är därför inte någon bra idé att göra något av detta.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare