FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga25/02/2019

Får jag sälja saker jag fått av mina föräldrar?

Om jag får saker efter mina föräldrar och sedan säljer vad gäller

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i föräldrabalken (FB).

Genom att du får något i gåva av dina föräldrar har det blivit ditt, det är nu du som äger saken. Då du äger saken kan du fritt sälja denna sak vidare.

Det finns flera undantag varför en person ibland inte kan få sälja något. Eftersom jag inte har fått mer information så kommer jag att välja att svara på frågan med det grundläggande om underåriga barn och om dessa kan sälja saker.

Är det så att du är under arton år så får du inte själv bestämma över dina saker och du får inte heller sälja den sak du fått av dina föräldrar (FB 9 kap. 1 §). Du kan då inte ingå avtal (som att köpa och sälja) om inte dina föräldrar har gått med på detta. Har du redan sålt saken utan att dina föräldrar gått med på detta ska köpet gå åter, detta innebär att du får tillbaka saken och du lämnar tillbaka pengarna (FB 9 kap. 7 § första stycket).

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare