Får jag resa utomlands om jag har permanent uppehållstillstånd?

Hej!

Jag heter XXX, född YYYY och är från Afghanistan. Jag kom till Sverige den 2013. Under våren 2014 fick jag permanent uppehållstillstånd. Jag har "alternativ skyddsstatusförklaring". Sedan förra året har jag ett afghanskt pass. Så jag har haft permanent uppehållstillstånd i över 5 år, och jag har afghanskt pass och uppehållstillstånds kort. Min fråga är om jag nu i augusti, när jag har semester, kan åka och besöka Afghanistan för ett par veckor?

Eller har jag inte tillstånd till det, eller kan det ge mig problem när jag återvänder till Sverige?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Som jag förstår det så har du permanent uppehållstillstånd och vill resa till Afghanistan på din semester. För att svara på din fråga har jag framförallt använt mig av migrationsverkets hemsida (HÄR & HÄR). Den lag som är tillämplig är utlänningslagen (UtlL).

Med permanent uppehållstillstånd kan du resa ut och in i Sverige. Det du behöver ha med dig är ditt giltiga pass och ditt giltiga uppehållstillståndskort. Uppehållstillståndskortet är inte en identitetshandling eller resehandling men måste tas med. Tänk på att du måste få ett nytt uppehållstillståndskort efter 5 år! För att få ett nytt kort måste du gå till migrationsverket och bli fotograferad och lämna fingeravtryck.

Jag skulle även rekommendera dig att ta med dig en kopia på ditt beslut om permanent uppehållstillstånd. Om det skulle bli problem så kan det vara bra att ha med sig. Men se till att det är en kopia så att du inte tappar bort ditt beslut. Ofta kan man kopiera papper på stadsbibliotek.

Det enda sättet, när du reser, för att ditt uppehållstillstånd ska kunna återkallas är om du flyttar från Sverige och är borta mer än 1 år, (UtlL ). Alltså kommer du inte bli av med det för att du åker på semester till Afghanistan.

Sammanfattningsvis:

- Ta med dig ditt pass som kommer vara giltigt under hela resan.

- Ta med dig ditt uppehållstillståndskort som ska vara giltigt under hela resan. (kontrollera om det behöver uppdateras).

- (Ta med ditt beslut om permanent uppehållstillstånd om du vill)

För att du verkligen ska vara 100% säker skulle jag rekommendera dig att dubbelkolla med migrationsverket att det går bra att resa. Hoppas du känner att du fick svar på din fråga! Annars får du ställa ytterligare en fråga.

Allt gott och trevlig semester!

Karin EkströmRådgivare