Får jag måla om min brevlåda när jag bor i bostadsrätt?

Hej!

Tänkte kolla här för säkerhetsskull då jag inte hittar något på bostadsföreningens hemsida emot det, men kollar hellre i förväg.

Om jag bor i en bostadsrätt i en förening i flerfamiljshus (2 våningar, egen trappuppgång, egen separat brevlåda (ist för inkast) på räcket vid dörren.

Hur ser reglerna ut gällande brevlådan? Jag är nämligen lite (mycket) sugen på att måla om brevlådan, så tänkte kolla om man får göra det? Finns det regler för att brevlådorna ska se likadana ut som de andra brevlådorna, eller är det okej att go wild and crazy och måla om den om man vill?

Alltså inte ett brevlåda ute på landet där man kan göra lite vad man vill nästan, det handlar om en bostadsförening med flerfamiljslägenheter, men brevlådorna är fortfarande egna lådor, istället för brevinkast eller såna där postboxar. Det är klassiska plastlådor med lock.

Får jag eller får jag inte måla om den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr så kan jag inte ge dig ett svar på frågan om du har rätt att måla om din brevlåda eller inte. Det beror nämligen på reglerna i din specifika bostadsrättsförening.

Eftersom du skriver att du inte kunde hitta någonting angående brevlådorna på bostadsrättsföreningens hemsida så råder jag dig att kontakta någon i din bostadsrättsförening och fråga om du får måla om din brevlåda. Någon som är ansvarig för fastighetsservice eller någon som är förvaltningsadministratör bör kunna svara på din fråga.

Lycka till!

Vänliga Hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare