FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott20/10/2019

Får jag köpa antibiotika online?

Hej. Jag misstänker att jag har en infektion och får ingen hjälp av läkare. Nu har jag upptäckt att det finns en utländsk hemsida www.121doc.com som säljer antibiotika online. Begår jag ett brott om jag köper antibiotika därifrån ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om införsel av läkemedel från annat land finns i läkemedelslagen, i 9 kap.

Införsel av läkemedel som beställts på internet från ett annat land får ske om följande förutsättningar är uppfyllda:

- läkemedlet är köpt på apotek eller motsvarande i ett annat EES-land
- läkemedlet är godkänt i Sverige och det andra landet, och om det är receptbelagt ska läkemedlet även vara föreskrivet av behörig föreskrivare inom EES
- läkemedlet får innehålla en mängd som motsvarar högst ett års förbrukning

Det är du som mottagare av läkemedlet som måste kunna styrka att förutsättningarna är uppfyllda. Om du inte kan göra det, anses införseln vara olaglig. Mer information om införsel av läkemedel från utlandet hittar du på läkemedelsverkets hemsida. Det finns också mer specifik information gällande köp av antibiotika online, där med.

https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-kopa-lakemedel/Pa-Internet/Kopa-antibiotika-pa-natet/

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare