FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/10/2018

Får jag kapa grenar från träd som står på kommunens mark?

Hej!

Jag har funderingar på att köpa en tomt för att bygga ett ekohus med solceller, men precis utanför tomtgränsen finns ett mkt stort gammalt ekträd och en gigantisk gren sträcker sig ut över tomten så att solen inte kommer åt. Jag skulle därför behöva skära av denna gren. Trädet står på kommunens mark. Får jag lov att göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fastighetsägare har rätt att ta bort rötter och grenar som växer in på fastigheten om det orsakar olägenhet för ägaren (3 kap. 2 § jordabalken). Det har ingen betydelse om fastighetsägaren är en privat eller kommunal ägare.Innan du kan beskära grenen måste du däremot ge kommunen möjlighet att åtgärda problemet. Det görs vanligtvis genom en ansökan till kommunen.

Jag skulle inte rekommendera att du själv beskär grenen. Om du utan lov orsakar skada på trädet kan du bli skadeståndsskyldig och göra dig skyldig till brott. Mitt råd är att kontakta kommunen för att se om kommunen kan beskära grenen.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare