Får jag jobba annanstans om jag är tjänstledig från mitt nuvarande jobb?

Om jag har beviljad tjänstledighet för studier, har jag rätt att ta ett extra jobb 10 -20 timmar i veckan Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (också kallad studieledighetslagen). Enligt 3 § studieledighetslagen har du rätt till tjänstledighet om du har varit anställd hos din arbetsgivare de senaste sex månaderna och sammanlagt minst tolv månader de senaste två åren. Ledigheten beviljas för att du ska kunna studera och det finns därför inget stöd i lagen som ger dig rätt att arbeta hos en annan arbetsgivare. Detta hindrar dock inte dig från att komma överens med din arbetsgivare om att jobba extra någon annanstans - om du väljer att ta upp denna fråga med din arbetsgivare rekommenderar jag dig att detta sker skriftligt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare