FrågaSKATTERÄTTAvdrag20/09/2017

Får jag göra förlustavdrag på ett konto som inte omfattas av insättningsgaranti?

Om man sparar pengar på räntekonto på ett företag utan insättningsgaranti. Om företaget sen går i konkurs, får man dra förlusten som kapital förlustavdrag på deklarationen? Mvh Micke

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om kapitalförlust

Av 41:2 i inkomstskattelagen, IL avses kapitalförluster förlust vid avyttring av tillgångar. Ett underskott i kapital är avdragsgillt med 30%, för den del av underskottet som är upp till 100 000 kr. Ett underskott som överstiger gränsen medges endast ett avdrag på 21%, 67:10 IL.

Företag utan insättningsgaranti

Efter kontakt med skatteverket klassas detta inte som en avyttring av tillgångarna varvid reglerna om avdrag inte blir tillämpliga. Det du kan göra är ett öppet yrkande i deklarationen om ett förlustavdrag och förklara vad det är du yrkar på men normalt sett är det inte en avdragsgill förlust.

Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom vid funderingar.

Vänligen,

Robert GreenRådgivare