Får jag föra in min pappas aska till Sverige?

Hej,

Min pappa är begravd i mitt hemland men själv bor jag i Sverige. Jag skulle vilja transportera hans aska och begrava honom här i Sverige så han finns nära mig. Är det tillåtet? Hur går jag tillväga för att det ska va rättssäkert?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns det lagar kring flyttandet av aska och ändrande av gravplats efter att begravning har skett. Jag kan dock bara redogöra för hur det ser ut i Sverige, men det kan vara bra för dig att undersöka hur det ser ut i landet där din pappa är begraven.

Begravningslagen

Stoft eller aska som har gravsatts på en begravningsplats får inte flyttas från en gravplats för att gravsättas någon annanstans. (6 kap. 1 § begravningslagen.) Men det finns undantag. I andra stycket stadgas att tillstånd får dock ges till en sådan flyttning, om det finns särskilda skäl för det och om det är klarlagt var stoftet eller askan skall gravsättas på nytt. Du behöver alltså ha en plats i Sverige där din pappa får gravsättas. Ta alltså kontakt med förvaltaren av din tänkta begravningsplats och få ett godkännande innan askan förs in i Sverige.

Frågor om tillstånd av flyttning ska prövas enligt huvudmannen för begravningsverksamheten eller förvaltaren av begravningsplatsen. Avslag på begäran om flyttning kan troligtvis överklagas genom förvaltningsbesvär.

Svenska kyrkan

Svenska kyrkan har förklarat att tillstånd får dock ges om

- graven öppnas på sådant sätt att gravsatt stoft eller aska inte skadas enligt begravningslagen 2 kap 13 §

- det finns särskilda skäl för flyttningen

- det är klarlagt var stoftet eller askan skall gravsätta på nytt.

Om förutsättningarna enligt ovan är uppfyllda bör flyttning av stoft eller aska kunna medges

- om ett misstag skett vid gravsättningen

- för att sammanföra makar eller föräldrar och ett minderårigt barn

- för en flykting eller invandrare som vill återvända till hemlandet med stoftet eller askan av en i Sverige avliden anhörig

- om gravsättning har skett i uttrycklig strid mot den avlidnes önskan beträffande gravsättningen

- om gravsättning skett på en ort där den avlidne bott bara en kort tid eller tillfälligt.

Innan beslut i flyttningsärende fattas, beaktas även nedanstående

- flyttningen får ej ske mot den avlidnes uttalade önskan om plats för gravsättning

- den avlidne bör ha haft någon form av anknytning till den plats dit flyttningen avses ske, t.ex. uppväxtort, släktanknytning, familjegrav eller fritidsbostad på orten

- om den avlidne haft naturlig anknytning till den ort där gravsättningen skett så talar det emot ett medgivande till flyttning

- flyttning av aska till minneslund p.g.a. den efterlevandes önskan att bli gravsatt i minneslund, bör ej medges.

Stor hänsyn tas alltså till den avlidnes önskningar och det är inte så lätt att få tillstånd att flytta askan. Men släktanknytning till en plats kan vara ett rimligt skäl.

Gravsättning

När stoftet eller askan efter en person som har avlidit utomlands har förts in till Sverige, skall den som ordnar med gravsättningen snarast anmäla detta till Skatteverket. (4 kap. 1 § begravningslagen.)

När stoftet efter en person som har avlidit utomlands har förts in till Sverige, ska den som ordnar med gravsättningen begära tillstånd till gravsättning eller kremering. Frågor om tillstånd prövas av Polismyndigheten. (4 kap. 6 § begravningslagen.)

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att det inte är helt lätt att få flytta gravsatt aska inom Sverige. Om du får gräva upp askan i hemlandet är det vissa saker som måste fixas i Sverige också. Min bedömning är att du inte behöver ett intyg från Skatteverket eller tillstånd från polisen för att få gravsätta aska. Du behöver dock hitta en gravplats i Sverige. Vid ansökan om gravplats behöver du kunna ange namn och personnummer på den avlidne. Även om det inte är lagstadgat bör den som ordnar med gravsättningen visa upp någon form av dödsfallsintyg eller liknande handling för huvudmannen innan gravsättning sker. Detta för att huvudmannen ska veta att rätt person gravsätts och följaktligen rätt person förs in i gravboken. Askan ska gravsättas inom ett år från införseldagen.

Tänk på att stor hänsyn tas till den avlidnes önskningar om gravsättning. Om denne verkligen ville vara begraven i sitt hemland borde denna önskan respekteras.

Kort sagt så är det tillåtet, det finns inga hinder mot att föra in aska från utlandet in till Sverige.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare