Får jag flytta ett arv till ett annat konto?

Hejsan, mitt namn är Angelica Tunell och jag har en arvfråga, det är så att jag väntar ett arv och jag undrar om man kan sätta över dom pengarna till ett annat konto?

Mvh Angelica Tunell

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Reglerna för arvsrätt finner du i ärvdabalken.

Jag tolkar din fråga som att ett arvsskifte redan ägt rum och att du väntar på att arvet ska föras över till dig.

Om du fått tillgång till arvet och inga villkor är testamenterade så har du full äganderätt till arvet. Detta innebär att du får göra precis vad du vill med arvet. Svaret på din fråga är Ja, du får flytta över pengarna till ett annat konto.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen.

Malcolm HamiltonRådgivare