Får jag behålla varan efter att köpet hävts?

Hej, köpte en trehjulig elcykel för vuxna från ett företag och gick den levererad den 17/7-17. Det visade sig vara ett flertal fel på cykeln, den gick inte att använda, vilket jag dokumenterade via bilder och förklaringar till företaget. Dom lovade skicka ersättningadelar samt uppmanade mig att lämna in den på verkstad.Det kom aldrig några. Jag packade ner cykeln och önskade få en returpacksedel, utan resultat. Några delar kom aldrig och dom har slutat svara på mejl.

Klarna har strukit fakturan, hur gör jag nu?

Efter hur lång tid kan jag ha rätt att behålla cykeln?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår situationen har du först bett företaget avhjälpa felen på cykeln och efter att företaget inte skickat utlovade ersättningsdelar bad du istället om att få skicka tillbaka varan. Eftersom din faktura har strukits tolkar jag det som att köpet har hävts (se 28 § KKL). I huvudregel ska varan lämnas tillbaka till säljaren när ett köp hävs. Du som köpare är dock inte skyldig att själv stå för kostnader i samband med reklamationen, utan säljaren ska ersätta dig för sådana kostnader.

Jag skulle därför råda dig till att ta kontakt med företaget ytterligare en gång fråga om de vill ha cykeln återställd. Skickar de då inte en retursedel till dig bör de ha accepterat att du behåller cykeln trots att köpet har hävts.

Beroende på värdet hos den aktuella varan väljer säljare många gånger att avstå från att ta tillbaks en felaktig varan på grund av att returkostnaderna blir större än vad varan är värd.


Jag hoppas att jag har kunnat ge dig vägledning i din situation! Tveka inte att höra av dig till Lawline vid ytterligare frågor.

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo