FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/05/2020

Får jag behålla bilen om maken står på lånet?

Hej!

Jag är gift och nu har min man tagit ett lån för en bil (med mitt godkännande). Han står som låntagare och ägare till bilen. Jag kommer att betala av på lånet, Om vi skulle gå skilda vägar har jag då rätt till halva bilen trots att jag inte står som låntagare?

Mvh

Undrande

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid skilsmässa mellan makar ska giftorättsgodset delas lika mellan makarna i en bodelning, enligt 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken anger att en makes egendom är giftorättsgods om den inte är enskild egendom, vad som är enskild egendom anges i 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken.

Om din make köpt en bil och står på lånet så kommer bilen ändå att vara giftorättsgods eftersom att den inte uppfyller någon av punkterna i 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken om att vara enskild egendom, såvida ni inte har ett äktenskapsförord som gör bilen till enskild egendom.

Vid en eventuell bodelning ska sedan avdrag göras för de skulder som hör till giftorättsgodset och det som blir kvar ska sedan delas lika mellan makarna 10 kap. 3 § Äktenskapsbalken. Exempelvis om bilen är värd 100 000 kr och skulden på bilen är 10 000 kr så ska avdrag göras för dessa 10 000 kr och sedan ska alltså resterande 90 000 kr fördelas lika mellan er båda.

Vänligen,

Emil LarssonRådgivare