FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt22/02/2020

Får jag automatisk tillgång till mitt sparkonto när jag blir myndig?

Hej!

Jag fyller 18 om ca 2 år och har ett sparkonto jag inte har tillgång till förrän jag blir myndig. Det är mina föräldrar som har tillgång till de just nu, Min fråga är om jag enligt lag har rätt till mina sparpengar oavsett omständigheter när jag fyller 18? Har de skyldigheten att ge mig mina sparpengar, även om de inte "vill"?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrars förhållande till sina barn regleras till stora delar i föräldrabalken (FB).

Svaret på din fråga beror egentligen på vems namn sparkontot står i. Om kontot står i dina föräldrars namn, kan det helt fritt välja när du ska få tillgång till pengarna på kontot.

Om dina föräldrar däremot har skapat ett sparkonto till dig i ditt namn, exempelvis genom att sätta in barnbidraget på ett sparkonto eller genom att köpa fondandelar, är pengarna som finns på kontot att betrakta som en gåva till dig. När banken tar emot pengarna som sätts in sker det för din räkning, och du är således ägare till pengarna på kontot. Fram tills dess att du fyller 18 år förvaltas pengarna dock av dina föräldrar i egenskap av förmyndare, se 9 kap. 1 § FB. När du fyller 18 år blir du myndig och får själv tillgång till pengarna, vilket innebär att dina föräldrar inte kan hindra dig från att ta ut dem från kontot.

Om du själv satt in pengar på ett konto hos en bank efter det att du fyllt 16 år är din bank förbjuden att betala ut pengarna till dina föräldrar utan ditt samtycke (9 kap. 8 § FB). Dina föräldrar kan endast komma åt din egendom om de fått tillstånd av överförmyndaren i din kommun (9 kap. 3 § andra stycket och 9 kap. 8 § andra stycket FB). För att din förmyndare ska få tillstånd till det krävs att det anses rimligt med hänsyn till uppfostran eller välmående (9 kap. 3 § andra stycket).

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare