Får jag använda pengar som har blivit felaktigt insatta på mitt bankkonto?

Hej! Jag undrar om man får in en summa pengar på sitt bankonto från exv. kommun eller staten som man inte är berättigad till o använder sig av dem, vad händer då? om det upptäcks är man återbetalningsskyldig eller får stat o kommun stå sitt kast som har utbetalt fel?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tillämpning

Din fråga rör ett eventuellt brott. Därför kikar vi närmare på brottsbalken (BrB).

Om du använder pengarna gör du dig eventuellt skyldig till olovligt förfogande

Brottet som är relevant är olovligt förfogande (10 kap. 4 § första stycket BrB).

När du felaktigt får pengarna insatta på ditt bankkonto anses du ha kommunens eller statens pengar, dvs. det blir inte dina egna pengar bara för att du får dem på ditt konto.

Så länge du inte gör något med dem och hör av dig till den kommun eller stat som felaktigt satte in pengarna på ditt konto, så gör du dig inte skyldig till någonting. Det vore orimligt om du skulle kunna bli åtalad för ett fel någon annan har gjort.

Skulle du däremot använda pengarna, kan man se det som att du "tar" pengarna från kommunen eller staten och det är brottsligt. Då blir det tal om olovligt förfogande.

Anledningen till varför jag skriver att du eventuellt gör dig skyldig till brott är för att det finns fler kriterier som måste vara uppfyllda för att du slutligen ska kunna dömas. Däremot hade jag behövt mer information än vad du uppgett för att kunna bedöma dem.

Så för att svara på din fråga: nej, kommunen eller staten får inte stå sitt kast och skylla sig själva. Om du använder pengarna riskerar du med sannolikhet att göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande. Ja, du kommer då att bli tvungen att betala tillbaka beloppet du "tagit".

Tips på vidare läsning

Om du är intresserad av att läsa ett rättsfall som behandlar frågan kan du läsa NJA 1994 s. 480. Där fick en företagsägare en felaktigt utbetald summa pengar krediterade till sitt bankkonto, vilka han sedan använde för privat bruk. Han dömdes för olovligt förfogande.

Mitt råd

Jag tolkar din fråga som att den är hypotetiskt ställd. Skulle du däremot råka ut för något liknande är det viktigt att du snabbt tar kontakt eller åtminstone försöker få kontakt med dem som felaktigt har satt in pengar på ditt bankkonto, för att inte riskera att göra dig skyldig till brott.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en fortsatt fin dag!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare