FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/03/2018

Får jag använda kolsyrepistol på allmän plats?

Hej Lawline,

Jag var ute med min kolsyrepistol (licensfri) och sköt i stort sätt rätt upp i luften, sen kom polisen men dragna vapen, jag släpte vapnet och gjorde absolut inget motstånd, men dom tog kolsyrepistolen i beslag och dom sa jag kunde hämta den på polis stationen senare ,

men jag blev omhändetagen : kan jag bli straffad för att ha skjutit upp i luften där det absolut inte fans några människor ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En kolsyrepistol är ett så kallat effektbegränsat skjutvapen. Det innebär att den förvisso inte är licenspliktig, men att den i övrigt omfattas av vapenlagens bestämmelser rörade skjutvapen. I 5 kap. 6 § vapenlagen finns en bestämmelse som begränsar möjligheterna att bära skjutvapen offentligt. Bestämmelsen lyder i relevanta delar så här:

Skjutvapen får medföras på allmän plats endast om (...) det (...) med hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat. Detsamma gäller i fråga om skjutvapen inom skolområde, där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Från denna bestämmelse kan man läsa ut att ett skjutvapen (även ett effektbegränsat sådant) får bäras offentligt endast om det är att anse som befogat efter en helhetsbedömning av omständigheterna. Det framgår av förarbeten till lagen att bestämmelsen ska tolkas med "förnuft och generositet" och att en rimlig förklaring till innehavet bör godtas om inte andra omständigheter talar mot det. Andra omständigheter som spelar stor roll är vapnets art och sammanhanget som det förekommer i. I sammanhang där många människor träffas eller uppehåller sig kan ett vapeninnehav sällan accepteras.

Det är därför svårt att säga hur domstolarna skulle döma i detta fall. Enligt min mening är det oklart huruvida innehavet i ditt fall kan vara befogat. Det anser jag dels på grund av vapnets art. Dock framgår det att du inte nyttjade det på en plats med människor, men platsen kan likväl ha varit allmän plats.

I detta fall skulle det förmodligen vara fråga om att du missbrukat rätten att inneha ett skjutvapen genom att använda det för något annat ändamål än det som du är berättigad till, vilket kan resultera i böter eller fängelse i högst sex månader, om det skett uppsåtligen eller av oaktsamhet (9 kap. 2 § p. 1 vapenlagen).

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare