Får jag använda kända motiv på tröjor jag säljer?

Hej! Jag planerade på att sälja tröjor med olika motiv som Bolibompadraken och t.ex Kalles kaviar-pojken. Om jag själv målar motiven för hand skulle det leda till böter eller fängelse? Eller borde jag be om tillåtelse för varje motiv jag använder?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns något hinder mot att använda de här olika motiven. Relevant är då upphovsrätt, som regleras i Upphovsrättslagen (URL), och varumärkesrätt, som regleras i Varumärkeslagen (VML).

Bolibompadraken och liknande motiv är med all sannolikhet upphovsrättsskyddade verk. (URL 1 kap 1 §) Det innebär att skaparen har ensamrätt till att bland annat framställa exemplar av motivet och att använda det i kommersiella syften. (URL 1 kap 2 §) Detsamma gäller för Kalles kaviar och liknande motiv, som dessutom är skyddade varumärken (VML 1 kap 6-7 §) Det innebär att den som äger varumärket har ensamrätt att använda kännetecken för varumärket på sina produkter (VML 1 kap 10 §)

Om man gör intrång i någons upphovsrätt kan man få böter och i allvarliga fall fängelse (URL 7 kap 53 §). Detsamma gäller om man gör intrång i en varumärkesrätt - man kan få böter, eller fängelse om intrånget är allvarligt. (VML 8 kap 1 §)

Som svar på din fråga skulle du alltså behöva tillåtelse för att använda dessa motiv, då du har för avsikt att sälja tröjorna och därmed använder motiven i kommersiellt syfte.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare