Får inresa till Sverige ske under handläggningstiden för uppehållsansökan?

Hej jag är svensk medborgare men har gift mig med peruansk man. Jag har hört att peruanska medborgare behöver inte ansöka visum för att resan in till Sverige men min har ansökt uppehållstillstånd för att bo hos mig. Får han resa till Sverige under handledningtiden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppehållstillstånd regleras i Utlänningslagen, så det är den lagen jag kommer utgå från i svaret.

Det stämmer som du säger att medborgare från Peru inte behöver visum för att besöka Sverige, det framgår motsatsvis av regeringens lista över länder som behöver visum för inresa till Sverige här. Oavsett om en person behöver ett visum eller inte, så är regeln att om personen vill stanna längre än 3 månader i Sverige så behöver den få beviljat uppehållstillstånd (2 kap. 5 § utlänningslagen).

När får inresa ske efter ansökan har gjorts?

Huvudregeln i 5 kap. 18 § utlänningslagen är att ansökan om uppehållstillstånd ska ha gjorts och beviljats innan inresa. En ansökan får inte beviljas efter inresa till Sverige har skett. Det finns undantag i 2 st exempelvis om personen har rätt till uppehållstillstånd som flykting eller om ansöker om uppehållstillstånd på grund av anknytning till någon och det inte skäligen kan krävas att den sökande åker utomlands för att ansöka därifrån. Det sistnämnda undantaget gäller i situationer där ex. om den sökande och anknytningspersonen har ett litet barn tillsammans och där handläggningstiden kan förväntas bli lång och där det därför inte kan anses rimligt att kräva att den sökande föräldern ska lämna landet för en längre period. Det sistnämnda undantaget säger att huvudregeln inte behöver tillämpas ifall det finns andra synnerliga skäl.

Vad gäller för dig/ er?

Jag skulle säga att huvudregeln antagligen är det som gäller i er situation. Det innebär att din man måste vänta under handläggningsperioden tills han har fått beviljat ett uppehållstillstånd innan han kan få resa till Sverige och bo med dig.

Undantagsfallen där den sökande inte behöver få beviljat innan inresa till Sverige, är just undantagsfall och kräver oftast en ganska stark anledning till varför det inte går att vänta, särskilt om det behövs synnerliga skäl vilket troligtvis är det undantaget som skulle vara tillämpligt för er situation då uppehållstillståndet gäller anknytning.

Jag gör denna bedömning utifrån den information som jag har fått veta. Om det möjligtvis finns några särskilda omständigheter i ert fall så kan bedömningen bli en annan. Men om situationen är inget annat än att ni idag lever på olika ställen och väntar på att flytta ihop i Sverige så är det troligtvis att det är huvudregeln som gäller.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga! Annars är du välkommen att ställa en ny fråga hos oss på Lawline.

Vänligen,

Erica LagerRådgivare