Får hyresvärden höja hyran när det inte står skrivet i hyreskontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med fin fråga!

Det framgår inte av din fråga om hyreshöjningen gäller en bostadslägenhet eller en lokal. Jag förutsätter i det följande att det handlar om en bostadslägenhet.

Hyreshöjning enligt hyreslagen

Regler om hyra finns i hyreslagen (12 kapitlet jordabalken).

Hyran ska vara till beloppet bestämd i hyresavtalet eller, om avtalet innehåller en förhandlingsklausul enligt hyresförhandlingslagen, i förhandlingsöverenskommelse (19 § hyreslagen).

Om hyresvärden vill ändra hyresvillkoren, exempelvis genom att höja hyran, ska denne skriftligen meddela hyresgästen om ändringen. Om överenskommelse inte kan träffas, har hyresvärden rätt att hos hyresnämnden ansöka om ändring av hyresvillkoren. Ansökan får göras tidigast en månad efter det att meddelandet lämnats till hyresgästen. (54 § 1 stycket hyreslagen).

Beslut om ändring av hyresvillkoren anses som avtal om villkor för fortsatt uthyrning (54 § 3 stycket hyreslagen).

Om hyresvärden vill att ett skriftligt meddelande om hyreshöjning ska anses som avtal om villkor för fortsatt uthyrning måste meddelandet innehålla vissa särskilda uppgifter (se 54 a § 2 stycket hyreslagen). Meddelandet ska innehålla uppgift i kronor om den hyreshöjning som begärs och om det totala hyresbeloppet samt uppgift om den dag då den nya hyran skall börja gälla. I meddelandet skall vidare anges att hyresgästen blir skyldig att betala den högre hyran, om han inte senast en viss angiven dag, tidigast två månader efter det att meddelandet lämnades, ger hyresvärden besked om att han motsätter sig hyresvärdens begäran. Meddelandet skall också innehålla uppgift om hyresvärdens adress, en upplysning om att hyresnämnden kan pröva skäligheten av den begärda hyran samt en uppgift om vad hyresgästen behöver göra för att en sådan prövning skall komma till stånd.

Om detta är uppfyllt och hyresgästen inte inom den i meddelandet utsatta tiden gett hyresvärden besked om att han motsätter sig hyresvärdens begäran om hyreshöjning, ska hyresgästen anses ha ingått avtal med hyresvärden om att betala den hyra som hyresvärden har begärt. Den högre hyran får börja att gälla först efter den dag som i hyresvärdens meddelande angetts som sista dag för att motsätta sig hyreshöjningen.

Uppstår en tvist om storleken på hyran ska hyresnämnden bestämma hyran till ett skäligt belopp (55 § hyreslagen). Här utgår man från bruksvärdet. Hyran inte får vara påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga.

Sammanfattningsvis

Jag utgår ifrån att en förhandlingsklausul saknas i ert hyresavtal. Hyresvärden får höja hyran även om det inte är uttryckligen reglerat i avtalet. Men hyresvärden kan inte ensidigt ändra avtalet utan hyresgästens godkännande. Hyresvärden måste lämna dig ett meddelande om ändringen av hyran och du som hyresgäst har rätt att motsätta dig hyreshöjningen. Uppstår en tvist mellan dig och hyresvärden kan hyresnämnden bestämma hyran till ett skäligt belopp.

Vänligen,

Louise AnderssonRådgivare