Får hyresvärd nollställa mina köpoäng?

Hej,

Jag har i drygt 15 år stått i Gavlegårdarnas bostadskö. För några veckor sedan fick jag, när jag försökte logga in, veta att mitt konto inaktiverats och mina köpoäng nollställts på grund av att jag inte loggat in på över ett år. Aktiveringskravet infördes i november 2016 men jag hade aldrig informerats om detta. Gavlegårdarna skriver på sin hemsida att de använt sig av epost, sms och brev men jag har inte fått något av dessa. Har de verkligen rätt att nollställa mina köpoäng?

https://www.gavlegardarna.se/nyheter/arlig-aktivering-i-gavlegardarnas-bostadsko/

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall finns det inget hyresavtal mellan dig och Gavlegårdarna, varför jordabalkens bestämmelser (vari hyresrättsliga regler stadgas) inte är aktuella. Det är alltså upp till företaget ifråga om de vill införa en sådan policy och vilka krav de ställer på sina sökanden.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare