Får hyresvärd neka sambo att ta över kontraktet?

Hej, vet inte hur de funkar, men jag och min sambo flyttade in i en hyresrätt 2012, hon stod på kontraktet. 2015 valde vi att testa flytta till ett hus men hade kvar hyresrätten och betalade hyran på den. 2016 flyttade jag tillbaka till hyresrätten som sambon stod på då hon stannade kvar i huset, och skulle få bo där för henne, men nu tvingades hon säga upp hyresrätten då hon ej är folkbokförd på den adressen och jag får inte ta över kontraktet för betalningsanmärkningar, Är detta lagligt rätt? Tänkte på sambolagen, att den personen som behöver bostaden mest ska få bo där? Och jag skulle få bo kvar för min dåvarande sambo. Men kommunen som är hyresvärd nekar. Jag har också en son på 3 år, så min fråga är får man göra så där som kommunen gör?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du och din sambo har använt hyresrätten som ert gemensamma hem, enligt 5 § 3p. sambolagen, utgör den samboegendom enligt 3 § sambolagen, om ni har förvärvat den för att använda den gemensamt. Detta gäller även om det enbart är din sambo som står på kontraktet. När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen fördelas mellan samborna genom bodelning (8 § sambolagen). Den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att få den, precis som du skriver, enligt 16 § andra stycket sambolagen. Omständigheter som man kan ta hänsyn till vid bedömningen av vem som bäst behöver bostaden är till exempel ålder, handikapp, hälsa, närhet till arbetsplats, möjligheter att få en bostad någon annanstans eller vem som får vårdnaden om gemensamma barn. Tillhör bostaden den andra sambon, som i ert fall när det är din sambo som står på kontraktet, krävs det att övertagandet av bostaden är skäligt. I praxis har det till exempel ansetts oskäligt att en sambo skulle få ta över den andra sambons släktgård.

Om du är den av er som bäst behöver hyresrätten har du alltså rätt att bo kvar i den enligt sambolagen. Detta måste hyresvärden, kommunen i ditt fall, acceptera enligt 12 kap. 33 § andra stycket jordabalken. Hyresvärden ska inte göra någon prövning av dig som hyresgäst, utan du har laglig rätt att ta över hyreskontraktet.

Hoppas du är nöjd med svaret och lycka till!

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare