Får hyresvärd neka mig lägenhet trots att jag är med i a-kassan?

Jag har blivit nekad hyreslägenhet hos privatvärd. Kravet är 1 års försörjning, där A-kassa är godkänd inkomst. Jag har 6 månaders anst.kontrakt med godkänd inkomstnivå. Om jag inte blir förlängd så är jag medlem i A-kassa som garanterar 300 dagars ersättning till 80% av lönen. Alltså 1,5 års ersättning totalt. Ändå godkänns inte det därför att dom kräver en bekräftelse på utbetalning från A-kassa. Det kan man inte få förrän man ansöker. Har dom rätt att neka mig lgh fast jag har anst.kontrakt och medlemsbevis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Hyresvärden bestämmer själv vem den ska hyra ut en hyreslägenhet till. Det innebär att hyresvärden i praktiken inte har någon skyldighet att hyra ut en lägenhet. En hyresvärd kan välja att inte hyra ut en lägenhet, så länge det inte är på grund av någon av diskrimineringsgrunderna i diskrimineringslagen (kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder).

I ditt fall förstår jag det som att du har sex månaders anställning med godkänd inkomstnivå. Du är medlem i a-kassan vilket enligt uppgift garanterar 300 dagars ersättning till 80% av lönen. A-kassa är enligt hyresvärden godkänt som inkomst. Hyresvärden vill däremot inte hyra ut lägenheten utan en bekräftelse på utbetalning från a-kassan (vilket du inte kan få förrän du ansöker).

Eftersom hyresvärden har en långtgående rättighet att välja vem den ska hyra ut till får den lov att neka dig lägenhet trots att du har anställningskontrakt och medlemsbevis i a-kassan. Anställningen är i sig inte någon betryggande inkomst (då den endast är sex månader enligt kontrakt). När det gäller a-kassan har du i teorin 300 dagar. Det kan däremot hända saker på vägen som hyresvärden inte kan styra över; det kan exempelvis finnas skäl som gör att du nekas a-kassa (om du t.ex. skulle låta bli att betala din medlemsavgift). Även om detta måhända kan låta långsökt så har hyresvärden i princip endast ditt ord på att du har rätt till utbetalning av a-kassa, du har däremot inget beslut därom.

Sammanfattningsvis så väljer hyresvärden vem den ska hyra ut lägenheten till och har rätt att låta bli att hyra ut till dig, trots att du har sex månaders anställningskontrakt och medlemsbevis i a-kassan.

Om du behöver vidare hjälp från en av våra jurister på Lawline Juristbyrå är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post för en offert och vidare kontakt. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare