Får hyresvärd inträda lägenhet som inte nyttjas?

Hej. Äger en hyresfastighet där ena hyresgästen sagt upp sin lägenhet.

Hyresgästen har avflyttat och har ej betalat senaste 2 månaders hyror, har 3 månaders uppsägningstid.

Hyresgästen svarar inte på mail eller telefon. Får jag gå in i lägenheten för att se ev renoveringar inför kommande uthyrning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör ett hyresförhållande vilket innebär att jordabalkens (JB) regler blir aktuella. I 12 kap. jordabalken (s.k. hyreslagen) finns de regler som gäller vid ett hyresförhållande.

Hyresvärdens generella rätt att tillträda lägenheten

En hyresvärd har i vissa fall rätt att få tillträde till en hyresgästs lägenhet. Av 12 kap. 26 § jordabalken framgår att hyresvärdens rätt dock är väldigt begränsad. Om hyresgästen inte ger sitt medgivande får hyresvärden nämligen bara tillträda lägenheten om det rör sig om nödvändiga reparationer och förbättringar samt om hyresvärden har laglig rätt att komma in med hjälp av kronofogden.

Vilken rätt har hyresvärden om lägenheten inte nyttjas?

I ditt fall talar omständigheterna för att hyresgästen faktiskt inte nyttjar lägenheten. Därmed är det av intresse att bedöma om 12 kap. 27 § jordabalken kan tillämpas. Nämnd lagregel föreskriver nämligen att en hyresvärd får ta över en lägenhet om hyresgästen har övergett den. För att ta reda på om en hyresgäst faktiskt har övergett lägenheten är omständigheterna i det enskilda fallet avgörande. Om det inte finns någon omständighet som pekar på att hyresgästen nyttjar lägenheten har du som hyresvärd rätt att ta över lägenheten och hyresförhållandet upphör.

Bedömningen i ditt fall

Omständigheterna i ditt fall är att hyresgästen har avflyttat, underlåtit att betala hyra under två månader samt är okontaktbar. Med hänsyn till de omständigheter du nämnt finns det goda skäl att anta att din hyresgäst har övergett lägenheten och att du har rätt att återta den.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare