FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/02/2022

Får gym ha både bindningstid och uppsägningstid? Vad betyder det?

Hej! Jag har ett gymkort som är bindningstid till 220303, jag valde idag att säga upp de o då är de en månads uppsägningstid fick jag veta o den tiden ska räknas efter bindningstiden fick jag veta. Är de verkligen okej för ett företag att göra så? Eller ska mitt medlemskap egentligen kunna avslutas den 3/3-22 då jag skickade in uppsägningen idag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du har två frågor. Till att börja med vill du att jag förklarar skillnaden mellan uppsägningstid och bindningstid. Sedan undrar du om det är okej för ett företag att ha både bindningstid och uppsägningstid.

Skillnaden mellan bindningstid och uppsägningstid

Bindningstid är den tid som avtalet gäller oavsett om man säger upp det eller inte. Till exempel gymmedlemskap och mobilabonnemang har ofta bindningstid.

Uppsägningstid är den tid det tar från att du säger upp tjänsten till att du inte längre har rätt till tjänsten eller behöver betala. Om du till exempel har en uppsägningstid på en anställning arbetar du kvar och får lön under den tiden, men inte efter att uppsägningstiden är slut.

Okej att ha både bindningstid och uppsägningstid

Utgångspunkten är att man får bestämma själv vilka avtalsvillkor man går med på. Eftersom konsumenter ofta har sämre förutsättningar att påverka och förstå företags avtalsvillkor finns bland annat konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen som skyddar konsumenter.

Det är okej att ha bindningstid och uppsägningstid.

Bindningstiden på medlemskap på gym får inte vara hur lång som helst. Det står inte i lagen, men Konsumentombudsmannen har bedömt att ett års bindningstid är okej, medan två års bindningstid är för lång.

Sammanfattning

Bindningstid och uppsägningstid är olika saker. Bindningstiden får inte vara för lång. Två år är för lång bindningsstid för gymmedlemskap. Det är okej att ha både bindningstid och uppsägningstid. Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Felix HöglundRådgivare