FrågaEKONOMIÖvrigt01/08/2018

Får god man kräva insyn i mitt privata konto?

Får min god man se vad jag gör på mitt privata kort konto?har just nu bara 700kr/vecka stående Jag har ett servicekonto där jag vet att hon ser alla överföringar men hon nämde att hon inte kunde se privatkontot men jag kan ha misstolkat för det är jag bra på:))

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis har en person som har en god man kvar sin rättsliga handlingsförmåga. Detta innebär att du som huvudman har full förfoganderätt över dina egna bankkonton. Gode mannen måste alltså ha ditt samtycke till alla större rättshandlingar som inte berör den dagliga hushållningen. Från transaktionskontot har den gode mannen rätt att göra uttag samt verkställa utbetalningar från utan huvudmannens, dvs. ditt, samtycke.

Gode mannen har dock inte rätt att göra uttag från huvudmannens privata konto. Dina privata medel är de pengar som du som huvudman själv använder och är inget som måste redovisas vare sig till god man eller till överförmyndare. Gode mannen förvaltar inte kontot och ska därmed inte heller redovisa hur pengarna på kontot använts, och behöver därmed inte se hur det privata kontot används.

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare