FrågaFAMILJERÄTTGod man30/07/2020

Får god man göra kontoutdrag utan huvudmannen kännedom?

Får en god man utan huvudmannens godkännande eller vetskap ta ut kontoutdrag från huvudmannens privata konton? Är det ett lagbrott om hen gör det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En god man får inte utan huvudmannens samtycke göra några kontoutdrag från huvudmannens bankkonton. Dock får en god man ha åtkomst till bankkonton för vardagliga saker som att betala löpande räkningar eftersom det antas att huvudmannen lämnat sitt samtycke. Dessutom finns det något som kallas för överförmyndarspärr. Det innebär att en god man inte utan en överförmyndares tillstånd kan göra några kontoutdrag från huvudmannens bankkonton.

Det en god man kan göra är att öppna ett transaktionskonto (med huvudmannens samtycke) utan överförmyndarspärr för att kunna sköta vardagliga hushållningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare