Får gärningsmannen veta att jag begärt ut handlingar i ärendet?

Hej!

Jag undrar om "gärningsmannen" får information om att jag begärt ut polisrapport i ett ärende jag var med om när det skedde?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En grundläggande rättighet är att alla ska ha möjlighet att begära ut allmänna handlingar hos myndigheter (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen). Myndigheter som lämnar ut allmänna handlingar har ingen skyldighet i lag att informera den handlingen berör att handlingarna har lämnats ut. På samma sätt finns det inte heller någon regel mot att lämna ut sådan information. Justitieombudsmannen har i JO 2012/13 s. 4613 dock konstaterat att det är olämpligt att informera den handlingen berör att handlingen har lämnats ut. Detta särskilt eftersom det inte är möjligt att överklaga att handlingar har lämnats ut, bara att handlingar inte lämnas ut.

Huvudregeln är att man ska ha möjlighet att vara anonym när man begär ut sådana handlingar (2 kap. 14 § 3st tryckfrihetsförordningen). Dock måste man legitimera sig om det behövs för att myndigheten ska kunna göra en sekretessprövning vid utlämnandet av handlingen. Att en myndighet skulle lämna ut uppgifter om vem som begärt ut handlingar till den som handlingarna berör kan alltså strida mot anonymitetsprincipen.

Sammanfattningsvis har alltså polisen, som myndighet, inte någon skyldighet att underrätta "gärningsmannen" att du begärt ut handlingarna. Att göra detta har dessutom kritiserats av justitieombudsmannen som olämpligt. Att dessutom säga att det där just du som begärt handlingarna strider mot anonymitetsprincipen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänligt hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare