Får fristående gymnasieskolor utföra drogtester?

Hej, jag har en fråga angående drogtester på fristående gymnasieskolor. Jag har googlat i timmar men ju mer information jag hittar desto mer förvirrande verkar det. Så det jag undrar är; Under vilka omständingheter, om några, får en fristående gymnasieskola utföra et drogtest på sina elever?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att tvinga någon att drogtestas strider mot den svenska grundlagen om förbud mot påtvingade kroppsliga ingrepp. Inga drogtester får genomföras utan samtycke från elev, och från dess vårdnadshavare om eleven inte är myndig.

Bestämmelsen gäller dock endast i de skolformer där kommunen och staten är huvudman. Fristående gymnasieskolor omfattas således inte av den bestämmelsen.

Detta medför inte att fristående gymnasieskolor kan tvinga en elev att göra drogtester. Ett påtvingat test strider mot brottsbalkens regler om olaga tvång och ofredande, se (här). Sammanfattningsvis är en elev skyddad mot bl.a. drogtest, men att skolor får göra det, om samtycke föreligger. Tester av detta slag bör dock göras av polis eller sociala myndigheter.

Hoppas att detta har gett dig klarhet i frågan. Återkom vid funderingar.

Vänligen,

Robert GreenRådgivare