FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/03/2019

Får föräldrar hyra ut egendom till vem som helst?

Hej

Har en fråga..min bror och hans fru ska separera och han har önskemål om att hyra våra föräldrars hus då dom avser att flytta till lägenhet. Är detta ok enligt lag då jag tycker att det enda rätta mot mig vore att han köper huset men det vill han inte då han inte avser att bo där resten av livet.

Är detta något jag juridiskt sett kan göra något åt eller är det upp till mina föräldrar att göra som dom vill med?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån omständigheterna i din fråga ser jag ingeting som tyder på en lagöverträdelse att din bror hyr dina föräldrars hus.

Under vilka omständigheter kan detta vara till nackdel för dig?
Det enda scenariot som jag kan tänka då denna situation blir till en nackdel för dig är när uthyrningen sker till ett underpris. På så sätt kan det eventuellt handla om ett förskott av arv, förutsatt att huset vanligtvis hus ut till marknadsmässigt pris.

Slutsats
Dina föräldrar får disponera över sin egendom fritt och vill det ställa upp och hjälpa din bror med hushåll under en kortare tid finns det inget lagstadgat som hindrar dom från att göra det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare