FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/10/2021

Får ett gym ta ut en avgift för att hantera fakturor?

Hej!

Jag har precis varit på ett gym och skulle ingå i ett avtal hos dom.

Dom har en startavgift vilket många företag har men det jag reagerade på är att dom har en autogiro avgift på 200kr varje år.

Har dom rätt till det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag ska göra mitt bästa för att besvara din fråga.

I Sverige har vi en princip som heter avtalsfrihet. Den innebär att som huvudregel får privata aktörer(såsom ett gym) bestämma helt själv vem de ingår ett köpeavtal med, samt på vilka villkor detta sker. Gymmet har alltså rätt att bestämma villkoren för att få gymma hos dem, att ha ett villkor att man ska betala en administrationsavgift är inte förbjudet.

Företag har rätt att ta ut en administrationsavgift för att hantera betalning, så länge det står i avtalet mellan dig och företaget. Avgiften är okej så länge den är skälig och motsvarar den faktiska kostnaden som företaget får på grund av betalningshanteringen. Detta innebär att företag kan ta ut en avgift även för betalning via e-faktura och autogiro, under förutsättning att det står i avtalet. En avgift på 200kr/år som för hantering av autogiro tycker jag inte kan anses som oskälig.

Min bedömning är att gymmet har rätt att ta ut denna avgift.

Hoppas jag kunnat hjälpa dig! Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor!

Vänlig hälsning,

My StenquistRådgivare