Får ett barn skjuta med luftgevär i skogen om en vuxen är närvarande?

Hej. Jag har precis köpt ett luftgevär och tänkte ta med min 10 åriga dotter och skjuta med det. Är det olagligt att gå ut i en skog och skjuta med ett luftgevär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mitt korta svar på din fråga är att ett barn i vissa fall kan få skjuta med luftgevär om en vuxen är närvarande.

Barn får inte använda luftgevär inom område med detaljplan
Ett barn under 18 år får inte utan tillstånd av polisen använda ett luft- eller fjädervapen som kan skjuta kulor, hagel eller andra projektiler inom ett område som omfattas av detaljplan utomhus (3 kap. 6 § tredje stycket, Ordningslagen). Det innebär generellt sett att om skogsområdet faller inom din kommuns detaljplan, får din dotter inte skjuta med vapnet där.

Barn får använda luftgevär under uppsyn av vuxen
I vissa fall får däremot ett barn använda ett luftgevär. Det är om det är under uppsyn av en vuxen som är minst 20 år gammal, samt att det används utanför ett område som har detaljplan (3 kap. 6 § tredje stycket, Ordningslagen). För att ta reda på om skogsområdet är inom en detaljplan rekommenderar jag att du vänder dig till din kommun.

För att vara på säkra sidan skadar det aldrig att kolla med polisen i ditt närområde för att höra vad de säger. Ibland kan det nämligen föreligga särskilda ortsspecifika föreskrifter eller liknande som begränsar användandet med än vad Ordningslagen säger.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare