Får entrévärdar utför alkoholtester?

Hej!

Jag sitter i styrelsen i en elevkår på ett gymnasium där vi samarbetar med en festföretag. Företaget har då arrangerat en fest på en nattklubb där minderåriga från 16 års åldern närvarar på. Entrèvärdarna blåser alla med alkoholmätare, och många kommer inte in pga positiv resultat. Observera att på andra fester företaget har haft (insparkfest, julfest etc) har alkoholmätning aldrig inträffat och man uppmanar inför dessa fester att "inte ha alltför roligt på den ev. förfesten".

Detta är vårt första samarbete med företag och kontaktpersonerna där har förövrigt inte nämnt om att det ska ske alkoholtester på oss. Alkoholmätaren visar även positiv på mig, som själv inte druckit alkohol?

Får entrèvärdarna ur ett juridiskt synpunk genomföra alkoholtest på dessa?

De som inte fick komma in, har de rätt till pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alkoholtester

Enligt lagen om alkoholutandningsprov får bara polisen testa en person som kan mistänkas för brott med ett alkoholtest. De vid entrén till festen hade alltså ingen behörighet eller rätt att kräva att test togs innan inträde medgavs. Dessa tester är inte 100 % säkra vilket gör att de kan ge ett felaktigt resultat.

Att kräva att personer ska blåsa är integritetskränkande. Ingen får tvingas till att göra ett utandningsprov. Men om man vägrade i entrén till nattklubben antar jag att man förvägrades inträde till festen.

Rätten att få pengarna tillbaka ska regleras i avtalet. Troligtvis finns ingen rätt att få pengarna tillbaka. Det avtal ni har med festföretaget har antagligen en klausul rörande vad som gäller om man inte blivit insläppt till festen eller inte kunnat utnyttja sin biljett på annat sätt. Det avtalet skulle eventuellt kunna innehålla något om alkoholtester också. Dock har de forfarande ingen rätt att utföra eller kräva dessa.

Se över avtalet ni har med festföretaget. Jag kan tyvärr inte se att de går att anmäla företaget för något brott.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare