FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/07/2019

Får ensam vårdnadshavare neka umgänge med den andra föräldern?

Modern har ensam vårdnad å nekar dottern att träffa sin pappa å det utan andledning. får hon göra så ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om barns vårdnad, boende och umgänge finns i 6 kap. Föräldrabalken (FB). Ett barn har rätt till umgänge med den förälder som det inte bor tillsammans med (6 kap. 15 § FB). Umgängesrätten finns, oavsett om föräldern är vårdnadshavare eller inte. Det innebär att modern inte ensidigt kan besluta att dottern inte får träffa sin pappa utan skäl. Om pappan vill ha mer umgänge finns det en möjlighet för honom att vända sig till domstol och begära att domstolen beslutar om umgänge (6 kap. 15 a § FB). I alla beslut som rör barns vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande. Vid bedömningen om vad som är barnets bästa ska det fästas särskild vikt vid bland annat barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap. 2 a § FB).

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare