Får ena vårdnadshavaren ensam vårdnad om föräldrarna separerar?

Hej, om jag och pappan till våra tvillingar flyttar isär, får jag som mamma vårdnaden om dom då? Jag menar att dom bor hos mig men får umgås regelbundet med sin pappa.

Vi har skrivit på papper om gemensam vårdnad men dom är bara två månader gamla och jag ammar delvis.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett avtal om att du och pappan ska ha gemensam vårdnad ska upprättas skriftligen och godkännas av socialnämnden, 6:6 föräldrabalken. Om ni har fått avtalet godkänt och det därmed är giltigt innebär inte den gemensamma vårdnaden att barnen behöver bo växelvis hos er vårdnadshavare. Har ni inget giltigt avtal så är det och se om ni kan komma överens om ensam vårdnad, om det är vad du vill, då barnen är så unga annars är det att vända sig till socialnämnden i den kommun ni bor för samarbetsavtal för att försöka nå ett avtal.

Växelvis boende är inte vad som rekommenderas för barn under 1 år. Socialstyrelsen och barnombudsmannen anser att det inte är lämpligt med växelvis boende från tidigast runt 3 års ålder då det innan dess är väldigt viktigt för barnen med kontinuitet och trygghet gällande ett varaktigt boende med rutiner de känner till. Ni kan alltså ha gemensam vårdnad fast att barnen bor hos dig men som du själv nämner, att barnen umgås regelbundet med sin pappa.

Att ni flyttar isär innebär inte att du automatiskt får ensam vårdnad utan i så fall får du antingen prata med tvillingarnas pappa och se om ni kan komma överens om att det är för barnens bästa att du har ensam vårdnad. Eftersom barnen är så pass beroende av dig genom amning till exempel och att det förmodligen kommer dröja cirka 2 år innan växelvis boende skulle kunna bli aktuellt, men att han fortfarande har umgängesrätt och du värdesätter och vill att tvillingarna ska ha en bra relation till sin pappa.

Kan ni inte nå denna överenskommelsen oavsett om ni har ett giltigt avtal sen innan eller inte, eftersom du vill få stånd en ändring, kan du som nämnt vända dig till socialnämnden för att boka samtal där de kan hjälpa till att medla mellan er, 6:17a FB.. Löser detta dock inget och du fortfarande vill ha ensam vårdnad, återstår det att lämna in en ansökan om ensam vårdnad till tingsrätten men då kommer du att behöva stå för dina egna rättegångskostnader och betala för ansökningsavgiften därför skulle jag råda dig att se detta som ett sista alternativ då relation er emellan ofta blir negativt påverkad dessutom. Vid en domstolsprövning kommer domstolen främst se till vad som är barnens bästa och då se till om ni kan samarbeta, vilket ofta blir en avgörande punkt.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Jessica SarhedeRådgivare