Får en student hyra ut två lägenheter?

Hej

Jag äger en bostadsrätt som jag hyr ut till ett par. De är inte släkt osv med mig. Jag har godkännande av föreningen då jag är student och bor hos föräldrarna.

Får man hyra ut en till lägenhet? Alltså att jag köper en till och vill hyra ut till privatpersoner?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du vill köpa en lägenhet till är det upp till bostadsrättsföreningen att avgöra om de vill godkänna att du hyr ut eller inte. Att studera på annan ort är en sådan sak som anses vara ett giltigt skäl för att få hyra ut sin (en) lägenhet. Det är däremot inte möjligt att uppge att du studerar på annan ort, som giltigt skäl, till flera bostadsrätter.

Svaret på frågan är därmed helt beroende av den nya bostadsrättsföreningens principer och hur de ställer sig till frågan. Om bostadsrätten godkänner att du hyr ut lägenheten i andra hand finns det dock ingen annan lag eller bestämmelse som hindrar dig från att hyra ut två lägenheter.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare