FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/07/2019

Får en person under 18 år träna med ett svärd i sitt garage?

Kan man äga en svärd som är inte vass på kanterna om man är under 18, "Blade made of Stainless Steel, not sharpened, wooden plaque included, shipped from the EU."? Samt kan man träna på den i sin garage???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst ska jag nämna att det inte är tillåtet att sälja svärd till en person som är under 21 år. Även om paragrafen som förbjuder detta inte nämner svärd specifikt så ingår svärd i den breda tolkningen av dessa farliga föremål. Detta hittar du i 2 § Lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (Knivlagen). Är du under 21 år gammal får ingen i Sverige sälja svärdet till dig.

Utöver att man inte får sälja till en person under 21 år är det inte tillåtet att ha knivar eller andra stick- och skärvapen på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Detta enligt 1§ Knivlagen. Att träna med svärdet i ditt garage är därför inget problem.

Utöver detta finns det ett införselförbud på farliga föremål. Köper du detta svärd från utanför Sverige måste du alltså ha ett speciellt tillstånd för att få föra in det i landet. Detta enligt Förordningen om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål.

Slutligen ska jag rekommendera dig att utöva försiktighet då brott mot dessa lagar ger relativt höga straff. Brott mot knivlagen kan ge upp till 6 månaders fängelse. Tar du in svärdet i Sverige utan tillstånd kan du bli dömd för smuggling vilket kan ge fängelse upp till 2 år.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare