Får en näringsidkare ta ut ränta på en påminnelseavgift i förhållande till en konsument?

Hej,

Får en näringsidkare ta ut ränta på en påminnelseavgift i förhållande till en konsument?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga rör ränta på påminnelseavgift finns tillämpliga regler i räntelagen (RL) och i lagen om ersättning för inkassokostnader m.m.

Vad är avtalat?
En näringsidkare har rätt att avtala med en konsument både om existensen och storleken på eventuell påminnelseavgift och ränta som ska gälla för dröjsmål av betalning. Påminnelseavgiften får vara högst 60 kr. (4§ lagen om ersättning för inkassokostnader m.m) Om ingenting är avtalat om ränta så gäller räntelagens regler. (1§ RL)

Får näringsidkaren ta ränta på påminnelseavgiften?
Om inget är avtalat om ränta så måste näringsidkaren informera konsumenten minst 30 dagar i förtid om att dröjsmålsränta kommer tas ut. Har konsumenten inte informerats på första fakturan att dröjsmålsränta kommer tas ut måste näringsidkaren informera på påminnelsefakturan om att dröjsmålsränta kommer tas ut. Dröjsmålsräntan beräknas då 30 dagar från och med påminnelsefakturan skickats ut.

Sammanfattningsvis
En näringsidkare har rätt att ta ut ränta på en påminnelseavgift. Näringsidkaren måste dock informera konsumenten om att en dröjsmålsränta kommer tas ut senast 30 dagar innan det sker. Är ingenting avtalat om räntans storlek så gäller reglerna i räntelagen.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga annars är du välkommen att ställe en ny fråga till oss.

Sandra LundinRådgivare