Får en lärare ta en elevs mobil och söka igenom den?

Får en lärare ta min mobil och söka igenom den?

Har jag också rätt att säga nej om läraren vill ta den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att utgå från att du är studerande i grund- eller gymnasieskola och att skollagen (2010:800) därmed är tillämplig.

Det finns i skollagen bestämmelser som syftar till att säkerställa trygghet och studiero i skolan. En lärare får omhänderta föremål från en elev som används som på ett sätt som är störande eller som kan utgöra en fara för säkerheten (5 kap. 22 § Skollagen). Enligt motiven till lagen kan ett sådant föremål vara t.ex. en mobiltelefon som används under lektionstid och stör undervisningen (prop. 2006/07:69 s.15). Ett omhändertaget föremål ska som huvudregel lämnas tillbaka senast vid skoldagens slut (5 kap. 23 § Skollagen).

En lärare har således lagstöd för att beslagta din mobiltelefon om hen gör bedömningen att den t.ex. stör studieron i skolan. Du kan inte motsätta dig ett sådant omhändertagande utan får som huvudregel vänta tills skoldagens slut att få tillbaka den. Däremot finns det inget lagstöd för en lärare att söka igenom din telefon. Justitieombudsmannen (JO) har i ett ärende uttalat kritik mot en lärare som omhändertog en elevs mobiltelefon och sökte igenom vilka appar m.m. som fanns installerade. Enligt JO fanns inget lagstöd för att undersöka/kontrollera en elevs mobiltelefon, läraren borde därför inte ha gjort någon kontroll av innehållet och fick därav kritik för sitt agerande (JO dnr. 2785-2013).

Sammanfattningsvis har en lärare rätt att omhänderta en elevs mobiltelefon men inte att gå igenom den. Skulle du känna dig orättvist behandlad finns det alltid möjlighet att vända dig till Justitieombudsmannen och anmäla en sådan händelse. Anmälan kan ske direkt på JO:s hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare