Får en lärare sänka betyg med nationella prov som underlag?

Hej! Kan ett nationellt prov användas som underlag för att sänka ens betyg i kursen (åk 1 gymnasiet)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta om ett nationellt prov kan sänka betyg. För att besvara din fråga kommer vi att använda oss av Skollagen.

En sammantagen bedömning

När en lärare ska betygsätta en elev ska en helhetsbedömning göras gällande elevens diverse kunskaper (10 kap. 20 § Skollagen). Läraren ska alltså som utgångspunkt ej endast beakta exempelvis ett prov. Detta är den generella regeln vid betygsättning.

Gällande nationella prov

Om nationella prov ska skrivas i det ämne läraren ska betygsätta ska elevens resultat på detta prov ”särskilt beaktas”, om det inte finns särskilda skäl (10 kap. 20 a § Skollagen). Detta kan tolkas som att nationella prov har relativt stor påverkan på kursbetyget, men bör som sagt ej vara det enda betyget baseras på. Det står dock ej något i lagen om att läraren inte får använda nationella provresultatet som underlag för att sänka ett betyg. Som utgångspunkt kan alltså nationella prov sänka betyg, men en sammantagen bedömning som även består i en beaktning av andra examinationer bör göras.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare