Får en lärare klä sig religiöst?

Är det korrekt att en lärare bär traditionella muslimska kläder om skolan ska vara religiöst obunden? Du visar mycket med dina kläder och ibland behöver du inte tala för att visa omvärlden dina åsikter.

Med vänlig hälsning, Emma

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan gäller alltså en lärares klädsel i en religiöst obunden fråga. Du nämner "traditionella muslimska kläder". Jag är inte riktigt säker på vad det innebär men jag bygger mitt svar på att läraren bär en slöja eller motsvarande.

Vad gäller i Sverige?

I Sverige har varje medborgare en grundlagsstadgad religionsfrihet gentemot det allmänna. Detta innebär att varje svensk medborgare har en absolut frihet att tro på vad eller vem hen vill. Att detta är absolut betyder att denna rättighet inte kan inskränkas genom annan lag.

Enligt skolverket är huvudprincipen i skolan att klädsel bör ses som ett individuellt uttryck som normalt bestäms av elever och personal själva och därmed inte bör ingå i någon skolas ordningsregler. En skola ska vara öppen för alla, det betyder följaktligen att människor ska få vara klädda som de vill oavsett vad de tror på.

Sammanfattningsvis kan sägas att läraren har rätt att bära de kläder hen önskar så länge de inte påverkar dennes undervisning. Det viktigaste är helt enkelt vad läraren lär ut och att undervisningen är religiöst obunden och inte hens klädsel.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna igen om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare