FrågaAVTALSRÄTTFormkrav27/08/2019

Får en kusin bevittna en framtidsfullmakt?

Får min kusin bevittnar min framtidsfullmakt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En framtidsfullmakt har vissa formkrav som måste vara uppfyllda för att den ska vara giltig. Den ska till exempel vara skriftlig (4 § första stycket lagen om framtidsfullmakter) och bevittnas av två personer (4 § andra stycket lagen om framtidsfullmakter). Det finns även bestämmelser om vem som får vara vittne (4 § tredje stycket lagen om framtidsfullmakter – som hänvisar till 10 kap. 4 § första stycket ÄB).

De som inte får vara vittnen på grund av släktskap är fullmaktsgivarens make/maka, sambo, den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till fullmaktsgivaren eller är dennes syskon (10 kap. 4 § första stycket ÄB). En kusin innefattas inte av något av det ovan uppräknade och det finns därför inget hinder mot att din kusin är vittne till din framtidsfullmakt. Svaret på din fråga är alltså ja, din kusin får bevittna din framtidsfullmakt.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lovisa SjöstedtRådgivare