Får en köpare vända sig mot säljaren av en fastighet när fastigheten avviker från det som står i avtalet?

Hej,

vi köpte ett hus, uppfört 1991, där det i beskrivningen finns golvvärme i två utrymmen (både i hall och i tvättstuga).

När vi sedan träffar säljarna så berättar de för oss att det bara finns golvvärme i hallen och inte i tvättstugan.

Vi anser att detta är ett dolt fel då det även står med i köpeavtalet men säljarna vill inte gå med på en ersättning för detta.

I besiktningsprotokollet finns inget noterat om detta och en pushventil finns installerad för den delen av huset som de facto har golvvärme. Finns det någon möjlighet för oss att driva detta rättsligt och få rätt?

Det har ännu ej gått 4 månader sedan upptäckten som vi förstått är praxis för denna sortens reklamation.

Mäklaren i fråga vill inte ta i ärendet (vilket kanske är helt rätt) men vi känner oss lurade.

Tacksam för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med eran fråga!

Eran fråga regleras utifrån 4 kapitlet jordabalken (JB). Om fastigheten som ni har köpt inte stämmer överens med det som följer av avtalet (4 kap. 19 § JB) har ni rätt att göra avdrag på köpeskillingen (4 kap. 12 § JB). Om skadan är av väsentlig betydelse har ni även rätt att häva köpet. Ni har dessutom rätt till ersättning för eventuella skador (4 kap. 12 § JB).

Jag utgår från att det stod i erat avtal att golvvärmen fanns i dessa två rum. Om så är fallet så har ni rätt till påföljderna som jag har förklarat ovan (avdrag, hävning om felet är väsentlig och/eller skadestånd) eftersom golvvärmen bara fanns i ett rum.

Angående reklamationsfristen så är det något ni ska göra inom skälig tid (4 kapitlet 19 a § JB). Ni har rätt gällande reklamationsfristen på fyra månader då den har ansetts vara skälig i praxis (NJA 2008 s. 1158).

Jag rekommenderar er att först kontakta säljarna och försöka rätta till ärendet med dem. Om de inte upprättar sig så kan ni vända er till en jurist och även väcka talan mot säljarna.

Jag hoppas att ni fick svar på eran fråga!

Hälsningar,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare